Sinikka Torkkola

Potilasasiamiesten riippumattomuutta vahvistettava

Kuka auttaa potilasta jos sairaalassa, terveyskeskuksessa tai lääkäriasemalle sattuu hoitovahinko? Yli 20 vuotta vanhan potilasoikeuslain mukaan terveydenhoitopaikassa tulee olla potilasasiamies. Hänen tehtävänään on auttaa ja neuvoa potilasta, joka on tyytymätön hoitoonsa tai joka haluaa tehdä ilmoituksen potilasvahingosta. Potilasoikeuslain mukaan potilasasiamiehen tehtävänä on toimia muutenkin potilaan oikeuksien edistämiseksi ja toteuttamiseksi.

Tyypillisesti potilasasiamiehen tehtävää hoitaa joku terveydenhuollon yksikön henkilökuntaan kuuluva sosiaalityöntekijä tai hoitotyöntekijä. Pienissä yksiköissä tehtävä on sivutoiminen. Tampereella ja Pirkanmaan sairaanhoitopiirissä on päätoimiset potilasasiamiehet. Tavallisesti esimiehenä toimii potilasasiamiehen toimipaikan ylilääkäri. Yleensä potilasasiamies siis työskentelee samassa yksikössä kuin ne terveydenhuollon ammattilaiset, joiden toimintaan potilas on tyytymätön.

Potilaan näkökulmasta potilasasiamiehen asema herättää aiheellista huolta: Miten työkaveruus tai alais-esimies-suhde vaikuttaa potilasasiamiehen työhön? Onko potilasasiamies riittävän riippumaton pystyäkseen auttamaan potilasta, joka epäilee hoitovirhettä tai on muuten tyytymätön saamaansa hoitoon?

Potilasoikeuslaki on ollut voimassa yli 20 vuotta eikä sitä ole uudistettu kertaakaan. Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksen yhteydessä olisikin uudistettava potilasoikeuslakia ja mietittävä, miten potilasasiamiehen riippumaton toiminta voidaan varmistaa. Yksi mahdollisuus olisi siirtää potilasasiamiehet aluehallintoviraston viranhaltijoiksi, joilla voisi olla vastaanottoaikoja myös terveydenhuollon yksiköissä.

 

Kirjoistus on julkaistu myös verkkosivujeni blogissa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän OksanenIlona kuva
Ilona Oksanen

Jaha.Potilasasiamies,henkilö,ei saa olla riippuvainen ja sidoksissa työnantajaansa,eikä sossun vahtikoira.Ongelma aluehallintavirastossakin on se,että sinne on valittu PUOLUETAUSTAN perusteella johtajat.
Siksi eivät es.huostaanottovalitukset ynm.asiat etene vuosikausiin minnekkään,eikä mistään laittomuuksista,virheistä jne.mitään sanktioita tai muitakaan toimenpiteitä tule.Se kun on paikka,jonne voi valituksia tehdä viranomaisten toiminnasta.

Tämän ovat vasta viime vuosina vanhemmat onkineet selville,kun on alkanut pelko hälvenemään,ja tieto leviämään väärintehdyistä tuomioista huostaanotoissa,ja varsinkin siitä ,että heillä on edes marginaaliset oikeudet ja mahdollisuudet saada sitä..Tosin lapsi ehtii aikuisikään sen prosessin kuluessa,mutta onhan se kiva kun paperiperheet pyörittää systeemiä.Tosin tässä oikeus,ja sivistysvaltiossa ei ole yhtäkään puolueetonta,riippumatonta tahoa,joka perheiden ja heidän lastensa etuja ajaakaan.Mistähän johtuu,ettei aluehallintavirastoonkaan sitä ole haluttu.

Lastenasioissahan ei puolueetonta tahoa olekkaan,erittäin mielenkiintoinen näkemys oli ent. kokoomuslaisen, aluehallintaviraston johtajan suusta sanottuna,se,että lapset pitäisi jo vauvana ottaa pois vanhemmiltaan.Omituinen julkisuudessa esitetty kannanotto,ihmisen suusta ,jonka tehtäviin kuuluu ihmisten asioiden käsittelyssä oikeudenkin toteutuminen,eli siis viranomaisten virheiden ja laittomuuksien valvonta.Ja kun muistaa että -90 asti,on perheiden lainmukaiset tukitoimet korvattu HUOSTAKERTOIMEEN PERUSTUVALLA, VALTION KUNNILLE, MAKSETTAVALLA HUOSTAAMISPALKKIOLLA,KEHDATAAN VÄITTÄÄ ETTÄ PERHEET TUKITOIMISTA HUOLIMATTA OVAT ALA -ARVOISTA ROSKASAKKIA..Unohtuu mainita että perheet eivät niitä edes saa,kunnat ja kaupungit ovat ottaneet huostafirmojen osoitteet tilalle.

Että ei tarvitse unta nähdä,että valituksilla es.sos-ja terveydenhoidosta mitään tulee tapahtumaan.Mitä hyötyä on siitä,että sama porukka valvoo omiaan?Eivät nämä toisistaan riippuvaiset tahot omaa oksaansa sahaa.Erillinen puolueeton taho,on ainoa vaihtoehto,eli taho jossa ei ole yhtäkään,jolla on kytköksiä tai intressejä,talodellista etua,hyötyä noihin toimijoihin.Eikä niitä poliittisia sidoksia,ei ennen eikä jälkeen.

"Potilasasiamies ja sosiaaliasiamies

Kun potilas tai sosiaalihuollon asiakas kokee tulleensa sosiaali- tai terveydenhuollon palveluissa väärin kohdelluksi, hän voi selvitellä tilannettaan potilasasiamiehen tai sosiaaliasiamiehen kanssa.

Potilasasiamiehen ja sosiaaliasiamiehen palvelut ovat maksuttomia.

Potilasasiamies terveydenhuollossa

Potilasasiamiehen apu on oltava käytettävissä jokaisessa terveydenhuollon toimintayksikössä, kuten terveyskeskuksissa, keskussairaaloissa, yksityisillä terveysasemilla sekä toimintayksiköissä, joissa tarjotaan terveydenhuollon palveluja, esimerkiksi vanhainkodeissa. Yksi potilasasiamies voi toimia useammassa yksikössä.

Laki potilaan asemasta ja oikeuksista 785/1992 (Finlex)

Potilasasiamies

neuvoo ja avustaa muistutusten teossa
tiedottaa ja neuvoo potilaan oikeuksista ja asemasta
edistää muilla tavoin potilaan oikeuksien toteutumista.
Potilasasiamiehen yhteystiedot saa kyseisestä terveydenhuollon toimintayksiköstä.

Sosiaaliasiamies kunnallisessa sosiaalihuollossa

Kunnan on nimettävä sosiaaliasiamies. Sosiaaliasiamies voi olla kahden tai useamman kunnan yhteinen. Sosiaaliasiamies palvelee sekä julkisen että yksityisen sosiaalihuollon asiakkaita.

Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista 812/2000 (Finlex)

Kunnan sosiaaliasiamies toimii asiakkaan oikeuksien edistämiseksi

tiedottamalla asiakkaan oikeuksista
neuvomalla asiakkaan asemasta ja oikeuksista
neuvomalla muistutuksen laatimisessa
raportoimalla asiakkaan aseman ja oikeuksien kehittymisestä vuosittain kunnanhallitukselle
edistää muilla tavoin sosiaalihuollon asiakkaan oikeuksien toteutumista.
Sosiaaliasiamiehen yhteystiedot saa kunnan puhelinkeskukselta, neuvonnasta, sosiaalivirastosta, kunnan Internet-sivulta tai puhelinluettelosta.

Sosiaaliasiamiehen kelpoisuusvaatimuksista säädetään sosiaalihuollon kelpoisuuslaissa.

Laki sosiaalihuollon ammatillisen henkilöstön kelpoisuusvaatimuksista (Finlex)

Sosiaaliasiamiestoiminnan järjestäminen ja kehittäminen

Kunnilla on vastuu siitä, että sosiaaliasiamiehen palveluja on riittävästi saatavilla ja että sosiaaliasiamies voi toimia riippumattomasti. Sosiaaliasiamies voi olla useamman kunnan yhteinen, tai kunta voi ostaa sosiaaliasiamiespalvelut.

Sosiaaliasiamies seuraa asiakkaan oikeuksien ja aseman kehitystä kunnassa ja antaa siitä vuosittain selvityksen kunnanhallitukselle"

Huomautettava on sen verran,että moni alalla työskentelevä,ei edes ammattiinsa kuuluen,kerro ihmisille heidän oikeuksiaan.es.lastensuojelussa rikotaan jatkuvasti,vuosikymmenestä toiseen näitä velvollisuuksia.Suuri osa es.sosiaaliviranomaisten ,varsinkin lastensuojelun kanssa tekemisissä oleva,ei edes tiedä,että heillä ON oikeuksia.Sama tosin koskee muitakin sos.palveluja.

Työntekijöiden velvollisuus on siis jo kertoa ihmisille heidän oikeuksistaan,nyt perheillekin tehdään mitä huvittaa,koska he eivät osaa itse kysyä,koska eivät tiedä.Kun es.viranomaiset aloittavat pommituksensa,on shokki niin suuri,etteivät monet kykene ajattelemaan,tai edes toimimaan järkevästi.Uhkailut ja pelottelu(lapsen huostaanotolla) vievät rohkeuden.

Käyttäjän MikaPietil kuva
Mika Pietilä

Mielenkiintoista tietoa sosiaali- ja potilasasiamiespalveluista. Pari vuotta sitten jututin sosiaaliasiamiestä, joka oli maksullisen palvelupuhelimen päässä, 700 kilometrin päässä Turussa, ja selitteli liirumlaarumia. Meillä siis Pohjois-Suomessa rikotaan lakia. Muuan poliittinen henkilökin oli asiasta kummissaan, kun vaalitilaisuudessa kysäisin. Kyseessähän lienee ilmeisesti maan tapa, eihän täällä laki ole kuin hallintoa varten.

Toimituksen poiminnat